a

Wydarzenia

2014-06-(20-22) Jaworzynka

Dobiegający końca miesiąc czerwiec to nie tylko kres nauki w szkołach i rozpoczynających się wakacji, to także zakończenie roku kulturalno-artystycznego sekcji Chorzowskiego Centrum Kultury. Z tej okazji i niejako w nagrodę za pracę w okresie od września 2013 do czerwca 2014, Chór Mieszany LUTNIA uczestniczył w dniach 20-22 czerwca w warsztatach artystycznych w gościnnym domu Kazimierza Juroszka w Jaworzynce. Ich celem była praca nad emisją głosów, poprawą dykcji i lepszego poznania wykonywanych utworów sakralnych. Gościnność Gospodarzy poznaliśmy w roku ubiegłym, kiedy to bardzo intensywnie przygotowywaliśmy program jubileuszowego koncertu. Tegoroczny pobyt był wzbogacony o zwiedzanie okolicy. Już w piątek po południu wybraliśmy się na długi spacer do miejsca gdzie stykają się granice Polski, Czech i Słowacji. Wspaniałe widoki Beskidu Śląskiego rekompensowały trud kilkugodzinnej wyprawy. Sobotni dzień zapowiadał wiele atrakcji. Nasz Gospodarz zabrał nas na stok Zadniego Gronia, gdzie znajduje się rezydencja Prezydentów RP. Przemiła Pani przewodnik dwoiła się i troiła, aby przybliżyć nam historię tego wyjątkowo urokliwego miejsca, podarowanego przez Ślązaków pod koniec lat 20-tych ubiegłego wieku
prezydentowi Ignacemu Mościckiemu. Mogliśmy zobaczyć autentyczne wyposażenie gabinetu prezydenta Mościckiego, oryginalne żyrandole i kinkiety z lat 30-tych, ciekawe rozwiązania techniczne i architektoniczne obiektu, jak i współczesny gabinet i bibliotekę obecnego prezydenta Bronisława Komorowskiego. Po siedzibie prezydenckiej znanej między innymi z wizyt prezydentów Grupy Wyszehradzkiej (Polski, Czech, Słowacji i Węgier), mieliśmy okazję przebywać w ekumenicznej drewnianej kaplicy prezydenckiej w stylu tyrolskim pod wezwaniem św. Jadwigi Śląskiej. Nie mogliśmy się oprzeć i nie zaśpiewać w tym miejscu - bez zastanowienia z racji braku czasu (czekały już następne grupy zwiedzających) wybraliśmy utwór ALLELUJA Yanga. Dziękując Pani przewodnik za przekazanie nam wielu ciekawych informacji i zrobieniu pamiątkowej fotografii, udaliśmy się do tzw. Zamku Dolnego - miejsca gdzie stała pierwsza siedziba prezydencka przed pożarem w grudniu 1927 roku. Tam mogliśmy cieszyć oczy wspaniałym widokiem na zaporę w Wiśle i delektować się miejscowymi specjałami. Kolejnym punktem dnia był wjazd kolejką krzesełkową na skocznię im. Adama Małysza w Wiśle Malince. Wytrwali weszli po schodach na górę podziwiając zapierający dech w piersiach widok. Oczami wyobraźni widzieliśmy wielotysięczny tłum kibiców skoków narciarskich dopingujących skoczków. Brakowało tylko śniegu, chociaż ... letnie zawody na igielicie już niedługo.
W niedzielę w południe LUTNIA zaśpiewała na Mszy w zabytkowym kościele pw. Dobrego Pasterza w Istebnej Centrum. Wykonała też kilka utworów po nabożeństwie, w tym specjalnie dla naszych Gospodarzy ludową pieśń GRONIE, NASZE GRONIE. Nasz pobyt w górach był bardzo udany.
Korzystając z okazji w imieniu własnym i chórzystów pragnę serdecznie podziękować dyrygentowi panu Łukaszowi Szmiglowi za przeprowadzone ćwiczenia warsztatowe, Dyrekcji Chorzowskiego Centrum Kultury i ks. Grzegorzowi Kotyczce z parafii Ducha Świętego w Chorzowie za wsparcie naszego wyjazdu. DZIĘKUJEMY!!

Janusz Karaś

2014-06- (21).JPG 2014-06- (25).JPG 2014-06-(20-22) Jaworzynka.JPG 2014-06- (22).JPG 2014-06- (23).JPG
2014-06- (24).JPG 2014-06- (26).JPG 2014-06- (27).JPG 2014-06- (28).JPG 2014-06- (29).JPG
2014-06- (30).JPG 2014-06- (31).JPG 2014-06- (32).JPG 2014-06- (41).JPG 2014-06- (33).JPG
2014-06- (34).JPG 2014-06- (35).JPG 2014-06- (36).JPG 2014-06- (38).JPG 2014-06- (39).JPG